lördag 4 maj 2013

Behöver hjälp!



HJÄLP!
De behöver vår hjälp!

Vilka då?
Jo humlorna.

Jag har glatt tagit emot stafettpinnen för att sprida Humleuppropet vidare.
Det är  Anne med bloggen Moseplassen som startade uppropet.

Jag vart utmanad av  Anna Vattenkanna och det vart jag jätteglad över!

Ni som brukar kika in hos mig vet att jag värnar om djurlivet i trädgården.


Antalet humlor minskar.

De blir färre och färre i antal.
I vårt land finns ungefär 40 arter.
Vissa  är på väg att försvinna helt.



Humlor bygger bo i jord,stenhögar eller i stenmurar.



Vad kan vi då göra för att hjälpa humlorna?

Ja man kan ju börja med att
 slänga eventuella skadedjursgifter dvs.inte bespruta växterna.
Det är heller särskilt bra för oss människor,andra djur och miljön.

Odla växter som har mycket pollen och nektar tex. krydddor och maskrosor :-)

Städa inte så noga i trädgården ha gärna en naturlig del tex. en ängskulle

Så kan man gräva ner en lerkruka upp och ner med endast hålet ovan jord.
Det kan vara spännande och se om nån humla flyttar in:-)

Stafettpinnen skickar jag nu vidare till följande 3 bloggare
 som jag tror antar denna utmaning med STOR entusiasm!

Biodlerskan tillika bonnläppen
(hennes egen beskrivning)


Tantaluringen :-)

Svägerskan tillika
Pinnen är härmed  kastad....

Dessa få sedan i sin tur skicka vidare till 3 andra!

TACK för att du tittade in till mig!
Lämna gärna en hälsning då blir jag glad.
KRAM
från
mig!

8 kommentarer:

Hélena sa...

Bra inlägg, kul att se att stafettpinnen går vidare :-)
Ha det bäst!
Kram Hélena

Veronica sa...

Det är super med ett upprop som värnar om de små gulliga nyttiga djuren!

Fint och tänkvärt skrivet!

Kram

Anna Vattenkanna sa...

Så bra att du ville vara med och hjälpa humlorna. Det behöver de.

Kram

Bettina Bäck sa...

Fantastiskt bra! Har hurrat och hejjat hos flera som nappat på uppropet. :-)

Vanja sa...

Utmaningen antagen! Skall omgående fnula ut något :)

Kram
Bonnläppen

Lena Persson sa...

Jag flyttar ofta humlor på besök till "säkrare" ställen på jobbet o pratar lite larvigt med dem o förklarar att de kan bli ihjältrampade om de krälar på marken... Vissa kunder stirrar på mig o undrar om jag är riktig i huvet... :-) Bjuder på det :-)

Charlotta sa...

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.
Hoppas vi kan hjälpa några humlor var. :))

Anne (Moseplassen) sa...

Hei Helena :)
Så flott at du er med og blogger om humla! Veldig fint innlegg :)

Ha en skjønn søndag, med sol og humlesurr :D